O prietenie frumoasa


Mama si Domnita Ileana se cunosteau din cadrul activitatilor A.C.F. Poate ca mama fusese recomandata de micile realizari de debut din cadrul organizatiei. La fel cum poate ca la aceasta relatie a contribuit si simtul ei artistic deosebit, cat si ascendenta si cultura germanica, ca fiica a profesorului universitar Paul Adolf Grunau. Mama era alintata de Domnita ca "Sake" (de la Alice, Alice-ache).

[foto: Alice Grunau (stanga) si Domnita Ileana in costume de A.C.F.-iste, Constanta langa faleza cazinoului, 1927]






In anul 1928 Domnita Ileana lua parte la o excursie in Muntii Bucegi, in mijlocul unui grup restrans de A.C.F.-iste, camarade mai apropiate, printre care se gasea si Alice Grunau (necasatorita la cea vreme).

[foto: tinere A.C.F.-iste in excursie pe muntii Bucegi, 1925; in mijloc: Alice Grunau si Marioara Puiu “Toncu”]









Subiectul discutiilor ajunsese la sansa de reusita a casatoriilor, cand Alice Grunau s-a decis sa-i dezvaluie Domnitei “secretul ei”. Astfel, Alice Grunau i-a facut cunoscut Domnitei (nemaritata si ea la acea vreme) ca i-a fost prezentat un tanar, absolvent cu studii universitare la Springfield/SUA, veteran al primului razboi mondial, in prezent capitan de vanatori de munte, presedinte si membru fondator al Clubului Sportiv Peles din Sinaia. Presedintele de onoare al clubului era chiar printul Nicolae (fratele lui Carol al II-lea si al domnitei Ileana).

Acest tanar ofiter se numea Ioan Dimancescu, fiind un mare iubitor de munte si de natura, avand printre preocuparile sale aceleasi obiective profesionale ca si Alice Grunau, precum si realizari si aprecieri in domeniul Cercetasiei, drum paralel ca valori si principii cu cel al A.C.F.-ului.

Alice Grunau i-a mai marturisit Domnitei ca treptat a inceput sa fie atrasa de acesta, care o ceruse in casatorie si era in asteptarea unui raspuns din partea ei.
Domnita Ileana i-a spus ca il cunoaste pe Dimancescu de la activitatile legate de clubul Peles Sinaia. A asigurat-o apoi, ca sincera si buna prietena, ca daca se hotareste sa se marite are ca certa placerea de a-i fi nasa. Iar ca nas vine cu propunerea sa fie capitanul Radu Grunau - fratele mamei - din Regimentul de Cavalerie 4 Rosiori Regina Maria (formatie de elita a Garzii Regale), pe care il cunoscuse si apreciase.

Cununia a avut loc in scurt timp la bisericuta din curtea Palatului Cotroceni - parintii amandoura (mire si mireasa) fiind de fata, inclusiv Gabriela Grunau - sora lui Alice si bineinteles prietenele intime din partea A.C.F.-ului.

[foto, in centru, de la stanga la dreapta: Radu Grunau, Ioan “Nelly” Dimancescu, Alice Grunau, Domnita Ileana, 1928]

La un an si jumatate, Domnita Ileana a dorit sa fie nasa subsemnatului, Radu-Mihai Dimancescu (numele de sfant venind de la numele nepotului ei, voievodul Mihai).

[foto, randul de sus: Paul Adolf Grunau, [...], Radu Grunau, mijloc: Ella Grunau, jos: Domnita Ileana, Eugenia Grunau, Alice Grunau Dimancescu cu Radu Mihai si Ioan (Nelly) Dimancescu]


Acelasi lucru s-a petrecut si in decembrie 1934, cand Domnita Ileana are placerea sa fie nasa si la botezul surorii mele, Sanda Teodora Dimancescu (parintele Gala Galaction oficiind slujba).

Fratele meu dupa mama (recasatorita cu ing. Casin Popescu), Vlad Popescu Grunau, este al treilea fin al Domnitei din familia noastra, fiind botezat la 1 august 1943, in timpul campaniei din est, la Urlati/Prahova (la via Radalicella a familiei Grunau). Ceremonia de botez a fost intrerupta de primul bombardament la joasa inaltime al aviatiei strategice americane, atac desfasurat impotriva obiectivelor petrolifere de pa Valea Prahovei.

8 comentarii:

  1. Mario Simulescu6/3/10

    Buna seara,

    Cautand pe internet numele Alice Grunau pe care l-am descoperit intamplator pe verso-ul unei fotografii gasite intr-un targ de antichitati din Bucuresti, am descoperit acest frumos blog pentru care vreau sa va felicit.
    Fotografia pe care o mentionez, o reprezinta pe principesa Ileana insotita de dna. Nuti Turea la nunta dnei. Alice Grunau din februarie 1928 de la Cotroceni.
    Mi-ar face placere sa va transmit un scan al acestei fotografii pentru a o adauga arhivelor dvs. personale si pentru aceasta va rog sa imi transmiteti o adresa de email.

    Cu simpatie,

    Mario Simulescu
    Adresa email: mariosi@rdslink.ro

    RăspundețiȘtergere
  2. multumesc mult! astept cu interes.

    RăspundețiȘtergere
  3. Anonim4/4/10

    Poate veti posta si pe blog aceasta fotografie !
    Multumim. Dan

    RăspundețiȘtergere
  4. Anonim26/7/10

    Bunica mea a fost "colonista" la Balcic in seria iulie 1937, am cateva fotografii,daca le gasesc le voi posta si eu.Povestea amintiri foarte frumoase intr-un jurnal despre acf-ul de la malul marii. Articolele dvs.mi-au amintit de lungile discutii cu draga mea bunica...Va multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  5. @ anonim/26/17/10: ma bucur si as aprecia daca mi-ati spune numele bunicii; tatal meu traieste si ar putea sa-si aduca aminte (avea 8 ani in 1937, era un fel de mascota a taberei); puteti sa-mi scrieti pe alindimancescu@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere
  6. @Dan: mai multe poze, inclusiv cea cu pricina pe http://restitutio-interbellica.blogspot.com/2011/06/o-cununie-interbelica.html

    RăspundețiȘtergere
  7. Am descoperit asta seara , cu emotie, blogul dumneavoastra care mi-a improspatat povestile pe care le-am auzit in copilarie despre ACF si spiritul ei. Nu stiu cit mai e de actualitate: am si eu citeva documente pe care m'as bucura sa vi le transmit---!matusa mea a fost membra, chiar importanta, in ACF... Oricum, felicitari pentru munca, pentru initiativa dumneavoastra. Doar asa trecutul nu dispare si el in acelasi timp cu disparitià protagonistilor.

    RăspundețiȘtergere
  8. Ma bucur ca v-a placut! Daca doriti sa imi spuneti/transmiteti despre matusa dumneavoastra, va rog sa o faceti pe mail: alindimancescu@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere

Three Column Modification courtesy of The Blogger Guide