Colonia A.C.F. Viata la Colonie. Excursiile

Programul se desfasura dupa un orar bine precizat, cu mese la ore fixe, cu activitati menite sa fortifice trupul, dar si spiritul.

Se jucau meciuri de volei pe terenurile de langa Colonie, cu jucatoarele de la Start Club in prim plan (vezi program Colonie A.C.F. Balcic).

La sezatori, sub cerul instelat, cand cetina trosnea in focul ce risipea scantei aproape de vazduhul tainic, mama - Alice Grunau Dimancescu - dadea tonul unor coruri improvizate.
La final se anunta programul de a doua zi. Se hotara si componenta echipelor (6-8 fete pe grup) pentru crosul programat pe un teren accidentat. Parcursul era trasat pe o ruta care trebuia “rezolvata” prin teme conventionale si probleme care cereau rezolvari ad-hoc. Comisarele de traseu erau membre mai vechi A.C.F. Plecau din zori de zi si in punctele de control ramaneau vizibile sau ascunse, dupa cum o cerea situatia, pentru a verifica participantele la parcurgerea traseului.

[foto: Radu Dimancescu impreuna cu colonistele functionare de la A.C.F, 1936; randul de sus: Alice Grunau Dimancescu in mijloc, de la stanga: Marioara Puiu “Toncu” si Mimi Capraru; a doua de la drepta: Cati Aman; jos in dreapta: Hanzi Colias]

In deplasarile care se faceau, se dezvoltau si se imbogateau cunostiintele istorice prin referinte directe la cetati, fortificatii, batalii etc.
Se mergea in excursii scurte in jurul Branului: Sohodol (Odai), Poarta (gater si pastravarie), Simon, Moeciu de Jos (bisericuta), Moeciul de Sus, Predelut (bisericuta si cimitir), Fundata (explicatii cu privire la granita), Sirnea (imagini la orizont ale muntilor), Pestera. Sau pe Magura Branului, unde dupa ce depaseam sulinarul, la sfarsitul potecii cu serpentine prin padure, urma liziera si poiana cu flori multicolore de pe culme. Aici era cea mai la indemana inaltime pentru o panorama completa a castelului plasat pe culoarul Bran, a Tarii Barsei cu Magura Codlei si a muntilor din zarile opuse: Bucegi si Piatra Craiului. Iar la poalele noastre se zareau bisericutele albe, casele cu acoperisuri rosii si odaile risipite pe dealuri. Mai era si misterul transeelor si fortificatiilor austro-ungare din primul razboi mondial. Prin 1943-1944, pe potecile Magurii Branului, Stefan, baiatul Domnitei, impreuna cu prietenul sau Assan din Bucuresti, posesorii a doua motorete Daimler Puch de 125 cmc, faceau motocros pe Magura pana la cota finala.

Se faceau excursii de mare anvergura:
-la Tohanul Nou (fabrica de armament (fostul Malaxa), la Tohanul Vechi
-la Cristian (asezare tipic saseasca pe directia Brasov, cu obloanele trase la strada in permanenta si gospodaria mascata de porti inalte)
-la Codlea (Magura Codlea unde era un strand si la vestitele sere de flori)
-la Rasnov (cetatea taraneasca)
-la Pestera Dambovicioara pe un drum lateral dreapta din soseaua nationala, unde era asezat un mic catun
-la Piatra Craiului (urcusuri la Curmatura), prin Plaiul Foii si revenirea in Zarnesti
-la varful Omu/Bucegi (cabana cu variante prin Malaiesti, Clincea, Ciubotea sau Strunga spre Simon); plecarea se facea pe intuneric, cu felinare, in jurul orelor 3 dimineata, asa incat rasaritul soarelui sa ne prinda in vecinatatea unei stane, la iesirea din zona impadurita si printre stanci; spre finalul ascensiunii, epuizati, eram atrasi miraculos de fata Morgana, imaginea ireala a unei cabane cu tot confortul elementar al priciurilor din lemn, cu paturi colorate si a unei ciorbe preparata cu apa din zapada, pentru ca in final cabana reala sa se apropia de noi

Prezenta Coloniei A.C.F. la Bran se intensifica, mai ales dupa cedarea Cadrilaterului (1940) si implicit pierderea Coloniei de la Balcic.

In vechiul sediu din cladirea donata de Regina Maria se organizau serii pentru muncitoare si ucenice, coordonarea fiind facuta de presedinta A.C.F.-ului Natalie Slivici si de d-ra Vasi Paraschivescu.

Un al doilea sediu functiona in localul scolii din centrale din Bran, cu fonduri de la Crucea Rosie, gazduind serii de studente si eleve.

Intr-o vila spatioasa (foto) din Poarta Bran (proprietar Chitu Porteanul) s-a amenajat o a treia colonie de vara, activitatiile curente fiind coordonate de Alice Grunau Popescu.

Un fragment dintr-un articolul publicat in vara lui 1933 in Revista Viator a A.C.F.-ului, sub coordonarea mamei mele:

“ 25-IX-1932
Brasov – Bran – Sinaia

[…] In fuga masinii parcurgem Cristian, Tohanul Nou, Tohanul Vechi, Rasnov, iar la 5 suntem in Bran. Branul s-a modernizat. Are lumina electrica si multe vile moderne. Numai batranul Castel a ramas acelas, impunator strajueste peste intinse meleaguri. Trecem prin fata lui. Parcul cu multele flori si in special a daliilor este o minunatie, nu te saturi privind. Dar ceea ce impresioneaza mai mult este mica bisericuta din lemn, adusa din Maramures de catre Majestatea Sa Regina Maria si asezata in fata Castelului.
Suntem gazduite in colonia noastra. Nici o schimbare, aceeasi casa luminoasa datatoare de sanatate, unde isi petrec luna de concediu functionarele, lucratoarele etc. spre a se intoarce cu puteri noui acolo unde sunt chemate de datorie.
Imediat suntem anuntate ca Altetea sa Imperiala Arhiducesa Ileana ne asteapta. Cutiile de carton intra in functiune. Se scot uniformele, ne controlam reciproc daca avem cravatele regulamentar legate si cu inimile batand de emotie ne indreptam spre Castel. Urcam treptele si suntem introduse in odaia Domnitii, mobilata cu mult gust si maiestrie. Aici scumpa noastra Protectoare, imbracata intr’un splendid costum originar de Mehedinti ne ureaza “bun venit”. Ultimele raze solare strabat perdelutele galbene si se profileaza pe fata-I putin palida, dandu-I infatisarea Domnitelor de pe timpuri.
Nu o vazusem de mult. Imi inchipuiam sa O gasim schimbata, dar a ramas cum o stiam. Aceiasi privire patrunzatoare, acelas dialect, aceiasi bucurie si ce ne-a impresionat ca pe langa obligatiunile de sotie si mama, pastreaza acelas interes elevelor, lucratoarelor si functionarelor A.C.F.-iste si mai ales pentru cele care s-au bucurat de coloniile: Bornemiza, Bran, Balcic. Ne-a intrebat de planurile noastre de a doua zi. I-am raspuns ca mergem in excursie pe munti pana la Sinaia, iar de acolo cu trenul la Bucuresti.
Placuta atmosfera ne-a alungat emotia dela inceput, dar vai … timpul nu vrea sa stie de noi, isi deapana prea repede firul, suntem nevoite sa parasim pe draga noastra Domnita, deoarece fiind ora 6 seara sosea din Brasov Maiestatea Sa Regina Maria si Arhiducele Anton. […]